\
Interview
April 30, 2023

Lior Bialik in a special interview for People and Computers

Read the full interviewDownload Now

"מכרז נימבוס יתדלק את כלל המשק לעבור לענן"

24/11/2021 10:56

מנכ''ל פתרונות ענן בחברת קומיט.

מנכ''ל פתרונות ענן בחברת קומיט.צילום: ניב קנטור

מאת: הילל יוסף

על פי גרטנר עד שנת 2023 כ-83% מעומסי העבודה של ארגוני אנטרפרייז יהיו בענן. המניעים העיקריים שלהם למיגרציה לענן, ובכלל זאת גם של כל ארגוני המגזר הציבורי, הם גמישות, יכולת שיוריות, התייעלות, אבטחת מידע ושיפור הביצועים.

לאור זאת, ולאור זכייתם ברובד השלישי של מכרז נימבוס (לאספקת שירותים משלימים), ראיינתי את ליאור ביאליק, סמנכ"ל פתרונות ענן בחברת קומיט (Commit).

"להערכתי, מכרז נימבוס יניע לפעולה במיידי לא רק ארגונים ציבוריים אלא את כלל החברות במשק". לדבריו, "ישנן שלוש סיבות להגירה לענן ברמה העסקית: אחת, לתת ללקוח חוויה משופרת של תהליכים ושירותים – גם עירוניים וממשלתיים; שתיים, להשתמש בדטה כנכס להפקת תובנות עסקיות משמעותיות; שלוש, להנגיש בצורה טובה יותר את מערכות ה-IT והאפליקציות, לצד התמודדות טובה יותר עם אירועים תזזיתיים, כגון הקורונה". ביאליק ציין כי "אף שלא מעט ארגונים ציבוריים-ממשלתיים כבר צורכים שירותים בענן, המגמה ממש בחיתוליה ועדיין אין היקף פעילות משמעותי בענן".

"2021 התאפיינה בהגירות משמעותיות לענן", הוסיף ביאליק, "אולם בעיקר בקרב חברות היי-טק, ספקיות שירות וסטארט-אפים. 2022 תהיה שנה משמעותית בהגירה במגזר הציבורי הממשלתי והמוניציפאלי, בעולמות הביטחון, הבריאות והחינוך. הסיבה המרכזית לכך היא בשלות העננים הציבוריים, המספקים מענה טכנולוגי רחב וגמיש. יש גם שינוי מדהים במגזרים האלו שהתחילו לראות את הענן כחלק מהאסטרטגיה המרכזית שלהם, וכמובן העובדה שאי אפשר להתווכח איתה – סביבת הענן עונה לצורך ביחס מיטבי של עלות-תועלת, עם מודלים לתשלום לפי צריכה".

"מכרז נימבוס", הסביר ביאליק, "מאיץ את תהליכי ההגירה לענן, כי הוא מספק מעטפת הכוללת הנחות משמעותיות, לצד ליווי בעזרת שותפים לביצוע הגירה לענן ומודרניזציה, בדגש על הטיפול בנתונים ואבטחת מידע".

קומיט מסייעת בהגירת מערכות הממשלה לענן

חטיבת הענן All-In-One של חברת קומיט זכתה ב-15 קטגוריות שונות בחלק השלישי של נימבוס, כולל ענן, פיתוח ודטה. במסגרת חלק זה, החברה מסייעת בהגירת מערכות הממשלה לענן ובפיתוח מערכות בסביבת הענן.

"האתגרים הכי משמעותיים לחברות ציבוריות הם ביצירת תשתית היברידית, בה מה שנבנה בענן מרחיב את מה שקיים בתשתית on-prem. הארגון נדרש לתת מענה רחב ביותר מבחינת תהליכים ומדיניות החברה בנוסף לתכנון רבדי אבטחה" אמר ביאליק.

"מכיון שדילוורנו פרויקטים משמעותיים מאד השנה בעבור גופים פיננסיים, שיש עליהם לעתים ביקורת יותר גבוהה מאשר חלק ממוסדות המדינה, אנחנו יודעים שמדובר בתהליך מורכב. הוא כולל הרחבת התקשורת, הצפנת הטווח התקשורתי, אכיפת מדיניות האבטחה הארגונית עם הקשחות וניטורים ועוד. בטרם ההגירה לענן נדרשת בנייה נכונה, שתכלול גם היבטים של ניהול פיננסי ומדיניות, שתאפשר ליחידות השונות – כדוגמת הפיתוח והתפעול – לעבוד יחד תחת מדיניות הארגון".

"בשל השילוב של צוותים מנוסים ביותר במגוון רחב של תחומים שיודעים לעבוד יחד", סיכם ביאליק, "החל מיחידות הענן, הסייבר וה-DevOps ועד לאנשי דטה ופיתוח, אנחנו יודעים להעניק ללקוחות במגזר הציבורי ולארגוני אנטרפרייז את המעטפת המלאה שמעניקה להם ערך גבוה ביותר בכל ההיבטים, ולא רק לצורכי גופי הפיתוח.

הארגונים שעוברים לענן נדרשים לבנות 'IT stack' כוללת, בה יש את כל שכבות הממשל, התהליכים, המיכון והבקרות. המיקוד שלנו הוא בבניה נכונה של תשתית היברידית לעבודה בסביבה מרובת עננים. ב-2021 חווינו צמיחה נפלאה בתחום ההגירות של ארגונים לענן, ואני צופה שב-2022 נמשיך לחוות צמיחה משמעותית, דו-ספרתית באחוזים – בהיקף הפרויקטים בתחום".