\
Article
April 30, 2023

Software development in the "new normal" period

Read the full interviewDownload Now

 

מאת:אלכס סניטקובסקי, מנכ"ל Comm-IT תוכנה

 

בעוד המשק הישראלי נפתח שלב אחר שלב, משבר הקורונה האחרון הנחיל תרבות עבודה מהבית, גםבמקומות עבודה בהם היא לא היתה חלק מהנורמה. המצב ההפכפך הנוכחי, שמוגדר על ידי רביםכ"נורמלי החדש", יכול להתבטא בסגירה חוזרת של חלקים של המשק בכל רגענתון, דבר שמעלה את הצורך לסגל את היכולת לעבוד באופן שוטף מרחוק כאשר זה נחוץ ולאפשר פעילות תקינה של העסק.

תחום פיתוח התוכנה העבודה אינו יוצא דופן מבחינה זאת. עבודה מרחוק אפשרית ואפילו מומלצת, אם יודעים להשתמש במתודולוגיה ובכלים המתאימים וליישם אותם גם בימי שגרה. צוותי פיתוח שישכילו לסגל  תרבות עבודה מרחוק יוכלו להתעצם נוכח כל משבר.

במאמר זה אשתף בתובנות שאספתי לאורך השנים מעשרות פרויקטים שבוצעו מרחוק על ידי צוותי פיתוח עליהם אני מנוי בבית התוכנה בו אני עובד. השילוב של עבודה מרחוק לצד עבודה במטה החברה הינו חלק מהחיים היום-יומיים שלנו, דבר שסייע לנו מאד לצלוח את כל האתגרים במשבר האחרון.

הנה ששת כללי הברזל שלנו לעבודה מרחוק על פרויקטי פיתוח:

  • עבודה במודל ענן מלא/ SaaS– חברות רבות בישראל סיגלו לעצמן מודל עבודה ענני מלא עוד לפני המשבר, כמובן. מדובר בעיקר בחברות סטארט-אפ, שניצלו את המודל הענני מסיבות של תקציב, מקום פיזי וגמישות. במשבר הנוכחי, המודל הענני סיפק יתרון משמעותי לחברות הללו, שכן הוא מאפשר לצוותי פיתוח גישה למערכות עם זמינות מלאה בכל זמן ומכל מקום. יתרה מכך, המודל ענני חסך מצב של נפילת שרתים, שמצריך במודל און-פרמיס, טיפול של צוותים מקומיים ותלוי בזמינותם, או בחוסר זמינותם בעת המשבר. פלטפורמות הענן הנשלטות על ידי ענקיות הענן, נמצאים באחריותן ובטיפולן
  • שקיפות מול הלקוח בכל ספרינט – חשוב מאד לשמור לאורך כל הדרך על שקיפות מלאה מול הלקוח בנוגע להתקדמות הפרויקט, במיוחד כשמדובר בעבודה מרחוק ועל אחת כמה וכמה כאשר הלקוח עצמו אינו נמצא פיזית במקום העבודה בשל מצב משברי. סגלו מתודולוגית עבודה המדווחת בכל ספרינט ללקוח מהו קצב ההתקדמות, מה עובד ומה לא, מהו התקציב היומי שמנוצל, האם יש עיכובים, מהם התוצרים עד כה ועוד. אמליץ לבצע מצגות דמו ולבנות דשבורדים אוטומטיים שמספקים ללקוח את "סיכום המנהלים" הזה בכל ספרינט – הם נותנים ללקוח תחושת ביטחון ושליטה. למודל ה- SaaS שציינתי בסעיף הקודם יש יתרון גדול מבחינה זאת, שכן, הלקוח יכול לראות במו עיניו ברמה היומית ואפילו השעתית (למעשה, בכל רגע נתון) את התקדמות הפרויקט. 
  • כלי ניהול פרויקטים – כלי ניהול פרויקטים מתקדמים מסייעים, לא רק בניהול הפיתוח עצמו, אלא תומכים בכל האספקטים והמעגלים סביבו, החל מהפיתוח, דרך QA ודיווחים להנהלה בכירה וכלה בתקשורת עם הלקוח. אחד הכלים המובילים הוא JIRA,שניתן לבנות באמצעותו work flow לניהול פרויקט אג'ילי. יחד עם זאת, יש לכלי הזה הרבה מאד יכולות שלא כולם מכירים – אם לא משתמשים בהן, מחמיצים יתרונות משמעותיים. מצד שני, גם שימוש-יתר ביכולות מסוימות יכול להביא לסרבול ועבודה מיותרת. כדאי ללמוד, להתיעץ, להתאמן על עבודה עם הכלי הזה בשגרה כדי להשתמש בו בחוכמה. 
  • דיווחים שוטפים – דיווחים פנימיים שוטפים של צוות הפיתוח הם חיוניים כאשר עובדים יחד במשרד, ועל אחת כמה וכמה כאשר צוות הפיתוח מפוזר ועובד מרחוק. הדיווחים השוטפים אינם מיועדים על מנת לשמור על ניהול העובד "ברמת המיקרו" ולהשאיר אותו בפיקוח צמוד, אלא להיפך, הם נועדו לתמוך בעובד כמה שניתן, לאפשר שיתוף מידע, לספק תובנות ועצות ולהזכיר לו שהוא לא מנותק אלא עובד כחלק מצוות. הדיווחים השוטפים הפנימיים (באמצעות אפליקציות SaaS כגון ווטסאפ, סלאק וכדומה) מאפשרים לבצע סנכרון בין כל אנשי הצוות לגבי התקדמות,בעיות או תלונות שנוצרות במהלך הפרויקט, כדי שמנהל הפרויקט יוכל לטפל בזמן אמת ולמנוע תסכול, בזבוז זמן וכסף.  
  • עבודה במודל גמיש של צוותי פיתוח – אם אתם עובדים עם בית תוכנה, בחרו כזה שמאפשר לנהל את הפרויקטים תוך התאמת כמות ותמהיל המומחים לצרכים של הפרויקט בשלבים השונים שלו. בכל פרויקט פיתוח יש תקופות של עומס עבודה, ותקופות אחרות של פעילות מצומצמת, כך ששימוש במכסה קבועה של עובדים לאורךכל הפרויקט היא בזבזנית. במשבר האחרון למדנו כי חברות רבות ביצעו שינויים בהיקפי העבודה שלהן או שינו לחלוטין את מיקוד פרויקטי הפיתוח והשקיעו במוצרים טכנולוגיים חדשים שמותאמים לצרכי התקופה. היכולת להעלות ולהוריד במהירות את היקף הצוותים וההרכב שלהם מספקת בעתות משבר, כמו בשגרה, יתרון תחרותי עצום וחסכון כספי.  
  • ניהול ממשקי עבודה שוטפים מול הלקוח ויחס אישי - הממשק עם הלקוח חייב להיות בעצימות גבוהה יותר כשמדובר בעבודה מרחוק, כל שכן בתקופת משבר. מעבר לדיווח כל ספרינט, כפי שציינתי, חשובה מאד ההקשבה ללקוח והיכולת להתגמש ולבוא לקראתו לאורך הפרויקט. הראו ללקוח שאתם שותפים פעילים בחברה שלו ונמצאים עם היד על הדופק לגבי כל אתגר וכל מכאוב שיכול להיות לו לגבי הכיוון אליו מתקדם המוצר לאורך הדרך.

 

 

פיתוח תוכנה בתקופת ה"נורמלי החדש"